A.
Uyon – Uyon
Uyon
uyon saking tembung
‘manguyu-uyu’ inggih punika pasugatan gendhing mirunggan ing adicara pahargyan penganten
utawa ing pagelaran ringgit purwa.
B.
Kasusastran
kang Tinemu ing Gendhing
1. Cakepan yaiku syair, tetembungan kang dienggo ing tembang.
2. Cengkok yaiku lak – luking swara kanggo nglagokake tembang.
3. Gendhing yaiku swara lelagoning gamelan
4. Gamelan yaiku Piranti karawitan kanggo ngiringi tembang. Kayata ;
bonang, kendhang, gong kempul, gender, gong gedhe, peking, demung, saron,
kenong, slenthem, gambang, rebab, siter, lsp.
5. Laras yaiku rasa thinthingane swara cendhak nganti swara dhuwur.
6. Titi laras yaiku angka minangka gantine laras (swara cendhak tekan
swara dhuwur).
7. Pathet yaiku ukuran cendhek lan dhuwure swara kanggo nglagokake
tembang.
8. Pedhotan yaiku pamedhoting swara ing tengahing tembang ing saben
larik.
9. Senggakan yaiku unen – uen mawa lagu ing satengahing tembang kang
binarung swaraning gendhing / pradangga
10. Swarawati yaiku waranggana, pesindhen, penyanyi
putri.
11. Wiraswara yaiku penyanyi kakung
12. Gerong yaiku tembang kang dilagokake bareng karo gamelan kanggo
mbarengi gendhing, dene sing gerong para wiraswara / pradangga.
13. Sindhenan yaiku tetembangan kang dilagokake dening
waranggana utawa pesindhen binarung swaraning gamelan / lelagoning gendhing.
14. Irama yaiku ukuran rindhik rikating penabuhing gamelan.
15. Bawa yaiku tembang kang kanggo mbukani gendhing utawa miwiti
gendhing tanpa tabuhan.
16. Buka inggih punika tetabuhan utawa swara
kang kanggo bukani gendhing.
17. Blimbingan inggih punika wujud
wilahan gender, slenthem, demung, saron, lan peking sing tengahe nanggo
lingiran (penampang trapesium).
18. Niyaga inggih punika paraga kang ngayahi
nabuh gangsa.
19. Paniti inggih punika paraga kang kajibah
mranata tata rakiting gangsa ing panggungan lan ngupakawis gangsa.
20. Karawitan inggih punika
gumelaring gangsa saprabote, saged wujud pagelaran mandhiri utawa kangge
ngiringi pagelaran liyane (ringgit, kethoprak, ludrug, lsp).
21.Waranggana inggih punika wanita
ingkang ngrengga karawitan kanthi tetembangan/sindhenan.
22. Saprangkat inggih punika gangsa
jangkep, laras Slendro lan Pelog.
23.Cokekan inggih punika pagelaran karawitan kang
ricikanipun Gender, Slenthem, Kendhang Batangan, Siter, Gong kemodhong.
24. Sapangkon inggih punika namung
laras Slendro utawi Pelog kemawon.
25. Alusan inggih punika Gender, Gambang, Rebab,
Siter, Suling.
26. Balungan inggih punika
Demung, Saron, Peking.
A.
Gamelan
Gamelan miturut Baoesastra Djawa W.J.S
Poerwadarminta inggih punika arane tetabuhan kangrericikane akeh banget (saron,
bonang, gender lsp). Bahan sing biasane dianggo nggawe gamelan arup Perunggu
utawa gangsa (campuran tembang lan timahsari), Kuningan saha Barut (wesi lan
plat). Gamelan iku salah sijining jinis utawa corak gamelan kang urip ing
tlatah Jawa Tengah (uga Yogyakarta) lan sebageyan Jawa Wetan.
Saprangkat gamelan komplit iku nduwe 2
laras inggih punika Gamelan Slendro lan Gamelan Pelog. Laras slendro beda karo
pelog, ing slendro ora ana nada
(papat/pat) karo 7 (pitu/pi). Laras slendro nduwe 5 nada, inggih punika 1 2 3 5
6 kanthi interval kang padha. Dene laras pelog iku nduwe 7 nada inggih punika 1
2 3 4 5 6 7. Nadyan mangkono, gamelan pentatonic kuwi dhasare ana 5 nada (penta = 5, tone = nada).
Laras
inggih punika swara kang ajeg dhuwure, ora owah, kasebut uga nada, sistemnada/ tonalsystem. Laras
slendro ateges sistem nada kang manut
cendhek-dhuwure lan interval saka
gamelan slendro, semono uga laras pelog. Titi laras inggih punika notasi nada kang ditulis manut sistemnada laras lan pathete. Dene
pathete (Pt.) inggih punika ukuran cendhek-dhuwuring laras, minangka wates wilayah nada. Pathet ing laras slendro
iku antane Nem (6), pathet Sanga (9), lan pathet Manyura (Myr). Dene pathet ing
laras pelog inggih punika, pathet Lima (5), pathet Nem (6), lan pathet Barang
(Br.).
Ing
ngisor iki andharan cekak bab ricikan gamelan miturut wujud , bahan, cara nabuh
gamelan:
1.
Wujud
Tebokan
Ricikan gamelan kayadene Bedhug, Kendhang,
Ketipung, tambur. Cara nabuh dituthuk (bedhug, tambur) dikebuk/ keplak/ tabok
(kendhang)
Kendhang:
1.
Kendhang
gendhing utawa kendhang ageng iku kendhang sing paling gedhe
ukurane.

Gb. Kendhang Ageng
2.
Kendhang ketipung
utawa biasa disebut ketipung iku kendhang kang cilik dhewe lan ngasilake swara
paling dhuwur dibandhing kendhang liyane.

Gb.
Kendhang ketipung
3. Kendhang batangan utawa
kendhang ciblon iku kendhang sing nduwe ukuran sedheng, luwih cilik sithik
disbanding kendhang ageng lan kendhang ageng.

Gb. Kendhang Ciblon
4.
Kendhang wayangan utawa kendhang sabet/kosek iku kendhang sing
nduwe ukuran sedheng, luwih cilik sithik disbanding kendhang ageng ning luwih
gedhe sithik disbanding ciblon.

Gb. Kendhang Sabet
2.
Wujud
Wilahan
Gamelan sing wujude wilahan inggih punika Gender,
Slenthem, Gambang, Demung, Saron, Peking. Carane nabuh dithuthuk.
1. Gender iku
perangkat gamelan Jawa kang kasusun ing papan kaya ayunan lan ing ngisore ana
tabung/ slinder kang fungsine kanggo ngatur gema swarane.

Gb.
Gender
2. Slenthem iku
kagolong gamelan wujud balungan kang ngasilake swara alus katimbang balungan
liyane (saron). Wujud slenthem meh padha karo gender.

3. Gambang iku wujude meh padha
saron ning luwih gedhe tur dawa lan wilahane digawe saka kayu.

Gb. Gambang
4. Demung iku prangkat gamelan wujud wilahan logam kang kasusun
sandhuwure rancakan kayu.

Gb.
Demung
5. Saron barung utawa
saron ricik iku prangkat gamelan jinis saron tengah-tengah inggih punika
antarane peking lan demung.

Gb.
Saron Barung
6. Saron
panerus (Peking) iku jinis saron kang paling cilik.

Gb.
Peking
3.
Wujud
Wilahan Pencon
Gamelan sing wujude Wilahan Pencon inggih punika Slentho,
Gong Kemodhong, Kecer. Cara nabuhe dithuthuk.
1. Slentho

Gb. Slentho
2. Gong Kemodhong

Gb. Gong kemodhong
3. Kecer inggih
punika perangkat gamelan ditangkubake ing pasangane.

Gb. Kecer
4.
Wujud
Pencon
Gamelan sing wujude Pencon inggih punika Bonang, Kethuk,
Kenong, Kempyang, Kempul, Suwukan, Gong. Cara nabuh dithuthuk, jagur.
1. Bonang panembung kang
wujude paling gedhe.

2. Bonang barung kang
wujude luwih cilik saka bonang panembung.

3. Bonang penerus kang
wujude paling cilik dhewe.

4. Kethuk lan kempyang iku
perangkat gamelan wujud pencon kang kasusun ing papan kaya ayunan, dadi cara
natane mirip karo kenong lan bonang.

5. Kenong iku
perangkat gamelan wujud pencon kang kasusun ing papan kaya ayunan, dadi cara
natane mirip karo bonang, kempyang, lan kethuk.

6. Kempul iku
biasane digantung kaya umume perangkat gong.

7. Gong ageng iku
perangkat gamelan kang ditabuh lan kang paling gedhe diameter udakana 80 nganti
100 cm utawa sekitar 24 inci.

Gb.
Gong Ageng
8. Gong Suwukan utawa
siyem iku perangkat gamelan kang ditabuh lan nduwe ukuran sing paling gedhe
sawise gong ageng kanthi diameter 50 nganti 60 cm.

Gb.
Gong Suwukan
5.
Wujud
Kawatan
Gamelan sing wujude Kawatan inggih punika Rebab, Siter,
Clempung. Cara nabuh Rebab di gesek dene Siter lan Clempung di pethik/ cuwik.
1. Rebab iku
wujuding perangkat gamelan kang cara nabuhe dikosok (gesek). Rebab iku gunane
kanggo murba lagu, gawe variasi lagu lan uga kanggo mbukaki gendhing.

Gb.
Rebab
2. Celempung iku
piranti gamelan kang cara nabuhe dipetik padha karo siter, cacah senare ana 11
lan 13 pasang.

Gb.
Celempung
3. Siter iku
sami kadosdene celempung nanging langkung ageng.

Gb.
Siter
6.
Wujud
Pipa
Gamelan sing wujude Pipa inggih punika Suling lan
Kemanak. Cara ngungelaken suling di sebul lan cara ngungelaken Kemanak ditabuh.
1. Suling iku kalebu
piranti music kang disebul, fungsine kanggo variasi melodi.

2. Kemanak inggih
punika perangkat gamelan kang wujude memper gedhang. Kemanak iku biasane
ditabuh kanggo ngiringi bedhayam.

TABUHING
GAMELAN

(kapetik
saking Kawruh Basa kangge kelas XI SMA/MA/SMK, gambar kapetik saking
pinten-pinten sumber)
Komentar
Posting Komentar